Simona
Simona går andre året på en bachelor i Art Direction (AD) på Westerdals, Høyskolen Kristiania i Oslo. Her får hun utfolde seg kreativt fremfor å bare sitte og lese. Simonas drøm er å jobbe i et reklamebyrå med kommersiell markedskommunikasjon.
Etter videregående jobbet Simona i et halvt år før hun studerte design på Krabbesholm folkehøyskole i Danmark i 6 måneder. Deretter jobbet hun i konseptbutikken Luck på Grünerløkka i 2 år. Simona hadde aldri vært spesielt glad i skolen og var usikker på hva hun ville studere. Etter at hun fikk være med svogeren på et møte i et reklamebyrå ble hun overbevist om at hun ville jobbe med reklame. Høsten 2020 startet hun derfor på AD studiet på Westerdal, Høyskolen Kristiania i Oslo.
Kan du forklare kort hva AD er?
«AD er mye forskjellig. Det handler i hovedsak om ide- og konseptutvikling. Vi jobber med å visualisere ideer og tanker via kanaler som film og reklameannonser i ulike medier. En AD fungerer som en slags kreativ leder som skal styre hvordan prosesser utføres for å formidle budskapet i de ulike produksjonene. Dette gjør at man kan jobbe med mye forskjellig. Foreløpig er det mye fokus på reklame i studiene. Mange reklamebyråer samarbeider med skolen og gir oss case oppgaver samt «briefs» på ulike prosjekter. Som regel får vi en til to uker på oss før vi må presentere forslagene våre for byråene og lærerne. Vi jobber mye i grupper, men har også noen enkeltarbeider» forteller Simona.
Hva gjorde at du valgte Westerdals, Høyskolen Kristiania?
«Jeg valgte Westerdals, Høyskolen Kristiania fordi de de er veldig karriererettet og hjelper studentene ut i praksis», sier Simona.
Kan du forklare kort om fagene du har hatt på bachelor til nå og hva du eventuelt vil spesialisere deg i?
«De to første årene har vi hatt mye markedsføring og markedskommunikasjon samt strategi og samfunn. Skolen setter søkelys på at vi skal lære oss til å forstå sluttkunden og hvordan man kan kommunisere med dem på en best mulig måte. Vi jobber blant annet med hvordan vi kan gjennomføre intervjuer og spørreundersøkelser. Det er søkelys på at vi både skal bruke kreativiteten vår og forstå hvordan man kommunisere med kunden. Jeg har også hatt fag som tegning og animasjon. Vi jobber både med idearbeid og det visuelle. Jeg tror jeg vil spesialisere meg i reklame og kommersiell markedskommunikasjon» sier Simona.
Hva var inntakskravene på studiene dine?
«Man må ha bestått videregående og ha generell studiekompetanse, men skolen legger ikke vekt på karakterene. Vi måtte gå igjennom en inntaksprøve og et intervju. Inntaksprøven gikk ut på at vi måtte levere inn 5 oppgaver og disse var ganske omfattende. For eksempel fikk vi en oppgave der vi måtte lage 3 store plakater (adshels) for Maarud. Vi måtte velge en spesiell målgruppe og foreslå hvordan vi skulle appellere til dem. Skolen ser på hvordan du jobber med ideer og vil forstå hvordan du tenker», forteller Simona.
Hva har du likt best med studiene så langt?
«Det er veldig gøy og fritt. Du kan leke deg på ulike prosjekter. Jeg har ikke vært så glad i skolen tidligere. Derfor liker jeg at studiene ikke er så akademiske og at jeg får være kreativ. Dessuten blir jeg kjent med nye mennesker fordi vi jobber mye i grupper så det er veldig sosialt», sier Simona,
Hva har vært utfordrende med studiene så langt?
«Pandemien har vært utfordrende og gjør at et kreativt menneske som meg blir veldig rastløs. Hele det første året hadde vi nesten bare undervisning via zoom, men det har vært bedre på andre året. Jeg synes det er vanskelig å følge med via zoom.
Hva er det som motiverer deg?
«Det motiverer meg å se på dårlige reklamer for da tenker jeg at det skal bli gøy å lage bra ting. Studiet er så gøy, og jeg vet at jeg kommer til å få en variert hverdag når jeg kommer ut i jobb. Jeg føler virkelig at jeg har valgt riktig vei og jeg gleder meg til å begynne å jobbe. Dette studiet gir mange muligheter», sier Simona.
Hvordan strukturerer du dagene dine?
«Strukturen på dagene varierer veldig fordi det kreative kommer når det kommer, ofte utover dagen og kvelden. Derfor jobber jeg gjerne ettermiddag og kveld. Heldigvis fungerer dette som regel bra med de jeg samarbeider med», sier Simona.
Hvordan er studentmiljøet på Westerdals, Høyskolen Kristiania?
«Studentmiljøet er veldig bra, og det er mye sosialt på skolen. Jeg møter så mange forskjellige og kreative mennesker og jeg ser at man kan klare seg fint selv om man ikke har vært noe skolelys tidligere. Jeg henger mye med de i klassen. Dette året har vi også jobbet tverrfaglig og da særlig med tekstforfatterne», forteller Simona.
Har du hatt noen jobber etter at du startet på studiene?
Jeg jobbet på Luck det første året både på kvelder og i helger, men fikk sikret meg viss fleksibilitet i forhold til når jeg hadde innleveringer på skolen. Siden sommeren 2021 har jeg jobbet som bartender i utelivet så det blir både kvelder i hverdagen og netter i helgene, som kan være ganske krevende. Jeg fokuserer på å ha det meste mulig gøy og leve studentlivet. Jeg vil gjerne ut i jobb i reklamebyrå med en gang jeg er ferdig på studiet.
Hva er drømmejobben din når du blir ferdig utdannet?
«Drømmejobben min er å jobbe i et byrå som for eksempel «We Are Alive» og som lager mye kul reklame. Jeg vil jobbe et sted der man tør å utfordre markedet og tidligere måter å tenke på. Jeg håper på å gå rett ut i jobb når jeg er ferdig med studiene, men må kanskje belage meg på å jobbe litt freelance i starten før jeg får fast stilling. Det kommer jo også litt an på hvordan byråene rekrutterer og hvem som skal ha nye team. Jeg skal ut i praksis på høsten det tredje studieåret så hvis jeg er heldig kan jeg kanskje få foten innenfor et byrå», sier Simona.
Har du noen råd til de som er nysgjerrige på AD?
«Hvis du kommer inn på studiet så fokuser på å ha det gøy! Bare lek deg og dra den helt ut! Prøv å ikke tenke så mye på hva som er rett eller galt. Bare utfold deg kreativt», avslutter Simona